Problem med streaming på TV4Play

En del kunder i Runemo med omnejd kan uppleva problem med TV4play

Det har kommit till vår kännedom att vissa boende i Runemo kan råka ut för ett meddelande som säger att man använder sig av en VPN/Proxy med följd att det inte går att titta på något innehåll från TV4Play.

Vi arbetar på att lösa grundproblemet men du som råkat ut för detta kan du ringa vår support på 0271-199 99 så utför vi en omläggning till annan IP-adress fram tills detta är bekräftat som löst.

 

Detaljerad information om störningen:

Vi har undersökt problemet och kommit fram till att många streamingoperatörer använder sig av en tredjepartstjänst för att verifiera legitimiteten på den IP-adress man använder sig av när man startar en videoström (den IP-adress som är tilldelad från oss på Helsinge Net). Detta i syften att exempelvis kunna säkerställa att personen faktiskt försöker titta på innehållet i Sverige. Denna tredjepartstjänst markerar felaktigt en del av de IP-adresser vi delar ut i området som anonyma vilket då kan leda till problem med vissa streamingtjänster.

Vi försöker i nuläget få mer information om varför en del IP-adresser blivit flaggade och vill dessutom poängtera att vi gör vårt yttersta för att lösa detta snarast möjligt. Det är dock ett verktyg som används utanför vår kontroll och ledtiderna är långsamma vilket försvårar hanteringen.

Detta problem är markerat som åtgärdat sedan 2025-06-04.

Senast uppdaterad